Jag har läst boken ”Vilse” av Karina Berg Johansson. Jag förväntade mig en ganska läskig och spännande bok eftersom utsidan visar en cool bild med mycket budskap, den säger mycket. Texten i bak är väldigt inbjudande och den får en att vilja läsa boken.

I stora drag så handlar boken om sex stycken olika ungdomar med olika viljor. De ska paddla kanot ut i fjällen på ett konfaläger men de halkar efter. De hamnar vilse och de blir förföljda av en man. Han ser dem men de ser inte han… Mer vill jag inte berätta utan man får läsa boken själv.

Jag tycker början och slutet av boken är bra eftersom att det händer ganska mycket då och man får den där känslan av att man inte vill sluta läsa. I början så får man veta vad de olika sex ungdomarna tycker om varandra och det är intressant eftersom att man får lära känna de alla olika individerna. Man får också veta hur jobbigt den mystiska mannen tycker att det är att massa ungar är runt han. De sex olika ungdomar har nästan alla samma åsikt. De vill inte på det här himla konfalägret, de tycker att det vore bättre att stanna hemma. Vissa vill faktist åka men de är dem som har någon att vara med.

Slutet är bra eftersom det händer så mycket som förklarar så många saker i boken. Allt som liksom legat i luften kommer ut och det man känner att det kommer spännande saker hela tiden och vill bara inte sluta att läsa boken. Det händer så mycket saker på så kort tid och allt är inte positivt… Man känner verkligen att den är lite läskig och kuslig för författaren beskriver miljön mellan alla, miljön omkring dem och hon berättar så bra och utförligt om hur de agerar och hur mannen agerar.
I slutet så börjar det också uppstå känslor mellan dem och de är väldigt sköra om man säger så. De får ut allt de tycker om varandra och man känner verkligen hur det släpper, det där irriterande som funnits.

Jag tyckte faktiskt inte boken i helhet var så bra för att det kändes som början och slutet var bra men det i mellan kändes lite som bara en transportsträcka om man säger det så. De hände inte så mycket ledande grejer utan mer saker som inte var så viktiga så det var negativt. Men som sagt var slutet bra men jag tycker fortfarande att det inte riktigt var så bra som mina förväntningar. Man tröttnade efter femtio sidor ungefär och man kände att det inte hände något.

Det var en ganska lättläst bok till språket och texten men det var ganska svårt att hänga med när de bytte från person till person hela tiden så det var lite förvirrande men det gör ju också att man får allas perspektiv och får allas bild på händelserna. Mannen beskriver genom hela boken hur hans perspektiv ser ut och han pratar hela tiden om ”han”. Vem är ”han”? Men känner också att i början av boken så är de flesta ganska negativa och den tonen håller i nästan hela boken förutom i slutet när man läser vad som hände efter. Då är de lite glada att de är tillbaka i säkerhet men det har ju hänt saker som har påverkat dem. Men det är ju en thriller så det förstår man.

Jag tycker att det var en lite långtråkig bok men om man gillar den typen av böcker där det inte händer en massa så kan den passa. Hoppas denna recension varit till hjälp till dina framtida läsupplevelser! Men vem är ”han”?